مفهوم ظلم!

♥یـــــوسف زهـــــــرا ♥

ارتباط از طریق یاهو مسنجر
1
محل تبلیغات شما
2
محل تبلیغات شما
3
محل تبلیغات شما

عضویت درخبرنامه

تبلیغات شما

برگ گرافیک

مفهوم ظلم!
بازديد : 864

 امام علی (سلام الله عليه) : به خدا سوگند اگر همه آنچه در زیر هفت آسمان و زمین است را به من بدهند تا پوست دانه جوی را به ظلم از مورچه ای بگیرم این کار را نکنم بدانید که این دنیای فانی در نزد من پست تر است از برگی است که در دهان ملخ است.

( الحیاه جلد 2 صفحه 186 )

 

انواع ظلم

به طور كلي براي ظلم و ستم كاري سه حالت بيان شده است :

۱- ظلم به خدا : هر چند كه در نگاه اول ظلم به خدا چندان معقول و مقبول به نظر نمي‌رسد و اين از آن بابت است كه چون خدا را قادر مطلق مي‌دانيم ، تصور مي‌كنيم كسي توان ستم كردن به او را ندارد . اما اگر از زاويه ناديده گرفتن حق خدا به اين موضوع بنگريم ، اين توهم از بين مي‌رود. زيرا آنجا كه حق خدا ناديده گرفته مي‌شود و به امر الهي و فرامين خداوندي بي اعتنايي مي‌شود. در حقيقت به خدا ستم شده است ولي خدا در.عين قادر مطلق بودن ، بي نهايت صبور است و نسبت به ستمي كه به او مي‌شود يا عصياني كه بر او به ناروا واقع مي‌گردد هم شكيبايي به خرج مي‌دهد و هم از باب رحمت و لطف بي نهايتي كه دارد. راه بازگشت و توبه و دفع ستم را نشان مي‌دهد.

۲- ظلم به نفس : قدر خويش نشناختن و حق هويت حقيقي ، روحي و واقعي خود را آن گونه كه شايسته يك انسان كامل است ادا نكردن ... همه از مصاديق ظلم به خويشتن محسوب شده و مسلماً نقش به سزايي در دوري از فهم شايسته قرآن دارد

۳- ظلم به مردم ، شايع ترين ظلم ها : شايع و ملموس ترين حالت از ظلم ، ستم به ديگران يا ظلم اجتماعي است كه حساسيت هاي انسان ها به اين نوع از ظلم بيش از دو نوع ديگر ستم مي‌باشد .

از حق خدا كه بگذريم ، مردم نيز حقوقي دارند كه بايد به .حقوق آنها احترام گذاشت و نبايد به حريم آنها تجاوز كرد ، بلكه لازم است تا در اداي حق آنان كوشا بود . بديهي است كه انسان ها از همين ناحيه ، مرتكب بيشترين ستم مي‌شوند. زيرا هر يك از افراد اجتماع به مقتضاي غريزه سود جويي خود ، كوشش مي‌كنند تا حد توانايي از آنچه به نفع خود مي‌داند ، برخوردار شوند هر. چند باعث تزاحم در منافع و تجاوز به حقوق ديگران شود .

 

 


 

 

اين مطلب با موضوع بررسي ظلم انشاالله ادامه خواهد داشت...

ياعلي




مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







[تبادل لگو با ما]

Friends
تمامی حقوق مطالب برای این سایت محفوظ میباشد. قالب طراحی شده توسط: برگ گراف و ترجمه شده توسط : قالب گراف